Uzturs grūtniecības laikā

Grūtniecības laikā ir ļoti svarīgi uzņemt pilnvērtīgu uzturu un lietot pietiekoši daudz šķidruma, jo nepietiekams uzturs var mainīt augļa ķermeņa attīstību, radīt traucējumus vielmaiņas procesos, šūnu veidošanā un hormonu sistēmā.

To, ka grūtniecei jāēd par diviem nav patiesība. Protams, grūtniecības laikā palielinās pieprasījums pēc dažādām uzturvielām, taču jāēd sabalansēts un pilnvērtīgs uzturs, tikai tā auglis saņems visu nepieciešamu un topošai māmiņai pēc dzemdībām nebūs lieka svara.
Grūtniecības laikā svars palielinās vidēji par 11-13 kilogramiem, bet bieži vien svars ir daudz lielāks. Lai tomēr saglabāt vidējo svara pieaugumu grūtniecības laikā topošai māmiņai jāuzņem papildus 300 kcal enerģijas dienā.

Grūtniecības laikā mainās apetīte. Viss, ko topošā māmiņa ēd un dzer, var ietekmēt viņas bērna veselību un pašas mātes pašsajūtu. Tāpēc no patēriņa pilnībā jāizslēdz  alkohols, jo tā lietotājām ir risks iegūt savam bērnam fetālo alkohola sindromu, kura pazīmes ir mazs bērna svars,  augums, bērna izmaiņās sejā un mentālā atpalicība.Kā arī jāatsakās no smēķēšanas, jo rezultātā pasliktinās skābekļa apgāde orgāniem, sašaurinās asinsvadi, rada skābekļa trūkumu arī bērnam  un pēc iespējas ierobežot medikamentu lietošanu, kas arī nelabvēlīgi var iespaidot gan bērna veselību, gan topošās māmiņas veselību.

Runājot par uzturu, tad tam jābūt daudzveidīgam. Jācenšās  dienas garumā uzņemt 4 produktu grupas-2 reizes dienā gaļa, 4 reizes dārzeņi, 2 reizes augļi, 3 reizes kartupeļi vai graudaugi un 3 reizes piena un piena produktus. Pats galvenais neaizmirst, ka jāēd nevis kaloriju bagātus produktus, bet vairāk būtu jāizvēlas vitamīniem bagātus  produktus. Grūtniecības laikā pēc 20 nedēļas organismā strauji pieaug dzelzs patēriņš, tāpēc ēdienkartē jāiekļauj produktus, kas bagāti satur dzelzi- kāposti, tomāti, spināti, sarkana gaļa. Arī dzīvnieku aknas satur daudz dzelzi, tomēr speciālisti iesaka no aknām izvairīties, jo tās satur koncentrētu A vitamīnu, kas grūtniecības laikā ir jāierobežo

Ēdienkartē jāsamazina ceptus un taukainus ēdienus, nav ieteicams ēst pirms gulēšanas. Grūtnieces bieži sūdzās par aizcietējumiem, lai tos mazinātu, ir nepieciešams uzņemt vairāk produktus, kas bagāti ar šķiedrvielām un vajadzētu dzert pietiekoši daudz ūdeni, aptuveni 6-8 glāzes dienā. Aizcietējumus var mazināt arī ar skābpiena produktiem  un vieglu kumelīšu  tēju. Ierobežo dabīgas kafijas un melnās tējas lietošanu!

Kā arī nedrīkst aizmirst par sekojošiem elementiem:

Magnijs. Šis mikro elements nodrošina hormonu darbību, ir ļoti nepieciešams zarnu, kaulu un nieru normālai attīstībai.Daudz magnija ir graudos, piena produktos, riekstos un gaļā.

Jods. Palīdz nodrošināt grūtniecības labvēlīgu norisi, novērš priekšlaicīgu dzemdību iespēju.Kā arī joda trūkums var radīt bērna garīgas attīstības traucējumus. Daudz joda ir jūras zivīs, sāls ar jodu.

Folijskābe. Viens no elementiem, kas nepieciešams pirms grūtniecības un grūtniecības sākumā. Tā ir nepieciešama nervu sistēmas veidošanās pašā sākumā,svarīga nozīme vielmaiņas procesos, arī jaunā organisma attīstībā-bez tās nenotiek šūnu dalīšanās,aizkavējas augļa attīstība.Daudz folijskābes ir nierēs, pilngraudos, riekstos, pākšaugos, spinātos, zirņos, briseles kāpostos.

D vitamīns un kalcijs. Ja grūtniecības uzturā to bijis par maz, aizkavējas kaulu augšana. Jaundzimušajam jābūt apmēram 30 g kalcija rezervju. D vitamīns nodrošina kalcija koncentrācijas stabilitāti. Ja mātei trūkst D vitamīna, tas trūks arī auglim. Visvieglākais ceļš, kā grūtniecības un bērna zīdīšanas laikā papildus saņemt kalciju, ir piena produkti.  Puslitrs piena ir apmēram vienāds ar 60 g siera. Daudz kalcija ir pienā un piena produktos, kāpostos.

Atceraties, ka pirms grūtniecības iestāšanās 3 mēnešus nedrīkst ievērot zemas kalorāžas diētas, kā arī diētu ar zemu tauku daudzumu, ir nepieciešams adekvāts kaloriju un vitamīnu daudzums, kā arī kategoriski aizliegts lietot alkoholu, narkotikas un smēķēt. Viss, ko Jūs saņemat, tajā skaitā arī emocijas, garastāvokli, saņem arī Jūsu bērns. Domājiet par diviem, nevis ēdiet par par diviem!

Sagatavoja :SIA „Veselības centrs Medeors” sertificēta fizioterapeite Daina Zīle